* Koalice pro pravni stat a proti korupci
* Koalice pro rodinu s detmi a pro zdravy zivot
* Koalice pro spolecnost vzdelavani a informaci
* Koalice pro nizsi dane, vyssi zivotni uroven a proti zadluzovani
* Koalice pro evropskou budoucnost a bezpecnost nasi zeme
Vazeni obcane,
Predkladame Vam jmenem Koalice nase spolecne Programove prohlaseni pro volebni obdobi 2002-2006.
Usilujeme nejen o vytvoreni co nejsirsiho prostoru pro svobodny a plnohodnotny zivot vsech obcanu v Ceske republice, ale take Vam chceme nabidnout odpoved na problemy kazdodenniho zivota. Pri tom jsme citili povinnost navrhnout pouze takova reseni, ktera jsou realna a uskutecnitelna. Nas program povazujeme za zavazek. Nechceme Vam slibovat nic, co nebudeme schopni splnit.
Verime, ze kazdy z Vas najde v nasem programu dostatek vecnych argumentu pro to, abyste nam ve volbach dali svou duveru a umoznili nam tak nase volebni sliby naplnit. Teto duvery si budeme vazit a nezklameme Vas.
Vasi
Hana Marvanova
predsedkyne US-DEU
Cyril Svoboda
predseda KDU-CSL
Dame veci do poradku
„Rovne sance pro kazdeho“
PROGRAMOVE PROHLASENI KOALICE
VOLBY 2002
Koalice pro pravni stat a proti korupci
*
Koalice pro rodinu s detmi a pro zdravy zivot
*
Koalice pro spolecnost vzdelavani a informaci
*
Koalice pro nizsi dane, vyssi zivotni uroven
a proti zadluzovani
*
Koalice pro evropskou budoucnost a bezpecnost nasi zeme
PREAMBULE
Cekaji nas rozhodujici volby do Poslanecke snemovny. Povazujeme je za zlomovy bod ve vyvoji nasi mlade demokracie. Oc v nich pujde?
Nepujde o rozhodovani mezi demokracii a totalitou. Rozhodovat se bude o kvalite demokracie v nasi zemi.
Krizovatka, na niz pred volbami stojime, vypada zhruba takto: Na jedne strane karikatura demokracie bez kontroly moci: cast opozice je propojena s vladou, fakticky se na vlade podili, hojnou ucasti ve statnich a polostatnich strukturach fakticky spoluvladne. Na strane druhe skutecna demokracie se svobodnymi volbami a take moznosti odvolat vladu za jeji chybna rozhodnuti. Takova vlada jedna pod prisnym dohledem opozice.
Lide nejcasteji reaguji na dnesni politickou situaci bud lhostejne nebo falesnym presvedcenim, ze ji zmenit nejde. S rostouci lhostejnosti roste nejen beztrestnost mocnych, ale take korupcni chovani. Zeme, kde jsou jasna pravidla nahrazena necitelnym principem obalek, nemuze ze zasady prosperovat, protoze v ni je narusen hybny motor ekonomiky – konkurencni prostredi. Sebeschopnejsi podnikatel nemuze konkurovat podnikateli spriznenemu s necitelnou moci.
Ceska republika je v celosvetovych vyzkumech hodnocena jako zeme s nejmene citelnymi pravidly pro prevody majetku, jako zeme, kde se za posledni roky korupcni prostredi rozrostlo nejvice. Ani dvanact let po padu totalitniho rezimu stat neplni svuj zakladni ukol – nezajistuje kazdemu rychlou a ucinnou obranu jeho prav. Narusta zadluzenost nasi zeme, takze vlastne vsichni zijeme na ukor budoucich generaci. Socialni oblast bez dukladne reformy a posileni rodinne solidarity speje ke krizi, klesa pocet obcanu v produktivnim veku. Soucasna vlada ignorovala klic k prosperite nasi zeme – investice do vzdelani a modernich technologii.
Prevazilo pojeti politiky jakozto vysostne uzemi politickych stran, do nehoz obcan mimo volby nemuze mluvit. Nezavisla media nenabizeji obcanum oporu – jsou totiz do znacne miry propojena s vladnoucimi politickymi stranami.
To je tvar nasi zeme po ctyrech letech spolecne vlady CSSD a ODS. Prave tuto tvar chceme po volbach zmenit.
Koalice opira sve politicke postoje a svuj program o presvedceni, ze nemuzeme dal zit na ukor budoucnosti a ze pro svoji existenci v otevrenem svete, ktery prinasi obrovske prilezitosti, ale take tvrdou konkurenci, potrebujeme novy program. Program, ktery umozni, aby Ceska republika byla rovnocennym partnerem a konkurentem vyspelym zapadnim statum.
Strany Koalice reprezentuji klasicke evropske politicke proudy – krestansko demokraticky a liberalne konzervativni, ktere povazuji za zaklad zivota moralni a pravni rad: lidska spolecnost se uspesne rozviji jenom tehdy, pokud je soukromy i spolecensky zivot prostoupen stejnym a pevnym systemem hodnot. Distancujeme se jasne od vsech stran spjatych s totalitnim rezimem.
Strany Koalice jsou soucasti Evropske lidove strany, nejsilnejsi politicke frakce v Evropskem parlamentu, a vychazeji z jejich programovych zasad. Kladou duraz na dusledne dodrzovani vsech lidskych prav, zvlaste prava na zivot a na jeho ochranu.
Za nejdulezitejsi cil Koalice povazujeme system vlady prava: porusi-li kdokoli pravo, stat ho rychle a ucinne potresta a pravo vymuze; stejnou hodnotu prisuzujeme duslednemu boji proti korupci, jak na uradech, tak na nejvyssich politickych mistech.
Chceme se vyrovnat s totalitni minulosti a potrestat komunisticke zlociny. Nepotrestane zlociny – minule i soucasne vyvolavaji dojem, ze je vsechno dovoleno. S tim se nechceme smirit a nesmirime se ani s nevysetrenymi a nepotrestanymi bankovnimi a ekonomickymi podvody, ktere provazely transformaci a pri kterych byli obcane i nase zeme okradeni o stovky miliard korun.
Chceme vybudovat otevrenou obcanskou spolecnost, v niz politika neni jen veci politickych stran, ale vsech obcanu. Demokracii posili jak zavedeni prime volby prezidenta, tak omezeni imunity a neoduvodnenych vysad ustavnich cinitelu.
Bez svobodnych, pluralitnich a nezavislych medii, vcetne verejnopravnich demokracie nefunguje: chceme, aby obcane meli dostatek informaci a aby vlada byla pod neustalou kontrolou.
Nas program nechapeme pouze jako spolecny predvolebni slib nasich stran – US-DEU a KDU-CSL, ale take jako nas zavazek, ze jej budeme spolecne cele ctyri roky po volbach prosazovat.
Programove prohlaseni Koalice zahrnuje predevsim pet priorit, ktere povazujeme pro budoucnost nasi zeme v tuto chvili za nejdulezitejsi:
I.
Koalice pro pravni stat a proti korupci
Podstatou pravniho statu je vlada prava, nikoli jako prazdne formalni heslo, nybrz to, ze statni instituce – soudy, policie, statni zastupitelstvi a dalsi statni urady – dodrzovani prava vymahaji, a dopusti-li se kdokoli nezakonneho jednani, sankci se nevyhne.
Moznost domoci se rychle prava v nasi zemi porad selhava. Velkym problemem je pomale fungovani soudu, prutahy pri zapisech jak do obchodniho rejstriku, tak na katastralnich uradech. Rada zahranicnich investoru a firem nema zajem v Ceske republice podnikat kvuli nejasnemu pravnimu prostredi, velke potize maji samozrejme i nasi podnikatele. Dusledkem teto situace jsou jednak negativni ekonomicke dopady, jednak oslabeni duvery obcana v pravni stat. Pricinou tohoto stavu bylo podceneni nezastupitelne role prava pro rozvoj ekonomiky v prubehu devadesatych let.
Nedari se ucinne postihovat kriminalitu hospodarskou a financni. Dosud bylo vysetreno a potrestano jen malo pripadu zavazne ekonomicke a bankovni kriminality. Jen maly zlomek spatnych uveru bank, ktere cini podle Svetove banky az nekolik set miliard korun, je predmetem vysetrovani. Je alarmujici, ze u techto pripadu realne hrozi promlceni trestniho stihani, nebo jiz dokonce k promlceni doslo. Pokud se organy cinne v trestnim rizeni neprodlene na tyto pripady nezameri, nebude jiz za nekolik let mozne podvody, ktere se staly v bankovniho sektoru, postihnout a pachatele zustanou nepotrestani. Definitivne tak prijdeme o moznost, aby tyto bankovni dluhy zaplatili jejich vinici, nikoli vsichni danovi poplatnici.
Roste kriminalita mladeze a deti, ktere nedosahly 15 let veku. Zvysuje se drogova zavislost mlade generace. Stali jsme se atraktivni zemi pro ruzne mafie a gangy. Je stale vice nelegalni migrace, obchodu s lidmi, nelegalniho zamestnavani a nezakonnych aktivit spojenych s organizovanym zlocinem.
Soucasny stav verejne spravy potrebam obcanu neodpovida: je komplikovany a vuci nim malo vstricny. Je nutne dokoncit reformu verejne spravy tak, aby misto zvysovani poctu uredniku se zvysovala kvalita fungovani uradu. System ochrany obyvatelstva pro pripady mimoradnych udalosti je nedobudovany.
Ceska republika je podle mezinarodnich pruzkumu korupcniho klimatu jednim z nejhure hodnocenych statu Evropy. Korupce je bezpecnostnim rizikem pro kazdy stat a ma konkretni negativni ekonomicke dopady. Korupce ma vzdy velmi vazne dusledky:
- oslabuje duveru v pravni stat, v nemz vladne pravo, tzn. oslabuje take demokracii;
- brzdi hospodarsky rust a predstavuje znacne naklady pro podnikani jako nadmerne dane;
- deformuje ekonomiku a ohrozuje hospodarskou soutez, vytvari prostor jak pro nekalou konkurenci, tak pro zneuzivani postaveni na trhu;
- vede k vytvoreni paralelnich, nevolenych a nedemokratickych mocenskych struktur;
- je nastrojem organizovaneho zlocinu, ktery ji vyuziva k pronikani do politickych kruhu a statni spravy.
Jak dame veci do poradku
Pravni rad
- Rekodifikujeme zakladni kodexy – civilni kodex a trestni zakon. Sjednotime obcanske a obchodni pravo a dalsi specialni upravy (napriklad zakon o cennych papirech). Chceme maximalne srozumitelny a vnitrne provazany pravni rad, v nemz se obcan muze orientovat. Prijmeme novy, lepsi zakon o konkursu (zakon o insolvenci). Budeme se co nejvice inspirovat osvedcenymi zahranicnimi pravnimi upravami.
- Chceme klast duraz na to, aby platne pravni predpisy byly v souladu s ustavou.
- Odstranime ze zakonu a vyhlasek nadbytecnou regulaci pravnich vztahu.
- Prosadime, aby na internetu byla zdarma pristupna Sbirka zakonu a aktualizovana zneni pravnich norem.
- Zavedeme primou volbu prezidenta:
Prima volba prezidenta posili vliv obcanu na spravu veci verejnych.
Prima volba vylouci moznost, ze by prezident mohl byt zavisly na vladni vetsine v Parlamentu, nebo ze by naopak mohl byt zvolen treba jen 48 hlasy zakonodarcu pouze jedne komory. Prima volba prezidenta je zakotvena v pravnich radech poloviny evropskych zemi, neprima jen ve ctvrtine, ve zbyvajicich zemich je konstitucni monarchie.
Proto navrhujeme zmenu Ustavy Ceske republiky:
– volit prezidenta tajnym hlasovanim na zaklade vseobecneho, rovneho a primeho volebniho prava, obcany starsimi 18 let; volby vyhlasuje predseda Senatu,
– navrhovat kandidaty prostrednictvim politickych stran nebo politickych hnuti anebo plnoletymi obcany na zaklade petice podepsane 20 000 obcany starsimi 18 let
– volit ve dvou kolech; nebude-li prezident zvolen v prvnim kole nadpolovicni vetsinou odevzdanych hlasu, kona se za tyden druhe kolo, do nehoz postupuji dva nejuspesnejsi kandidati z kola prvniho; zvolen je ten kandidat, ktery ziska vetsi pocet hlasu,
- Omezime trestni imunitu ustavnich cinitelu a zrusime imunitu prestupkovou. Nechceme zadne neoduvodnene vysady verejnych cinitelu.
Soudnictvi
- Zajistime, aby zapisy do obchodniho rejstriku byly provedeny do nekolika dnu. Tuto agendu vyjmeme z justice. Zjednodusime podminky zapisu a zavedeme system formularu.
- Zlepsime postaveni veritelu proti dluznikum: Zmenime zakon o soudnich poplatcich tak, aby se kazdy mohl sveho prava u soudu snaze domahat. Zalobce zaplati pri zahajeni rizeni pouze cast poplatku, vetsi cast poplatkove povinnosti preneseme na toho, kdo spor prohraje, po kom splneni povinnosti bude vymahat soud.
- Zasadime se o zrychleni a zjednoduseni soudniho rizeni. Zavedeme zjednodusene postupy rozhodovani o malych pohledavkach a zdokonalime pravidla pro dorucovani. Za ucinna povazujeme predbezna opatreni zakazujici ucelove prevody majetku.
- Zavedeme neprekrocitelne lhuty pro nektere ukony soudcu v soudnim rizeni.
- Ucastnikum rizeni, u nichz bylo poruseno pravo na spravedlivy proces v dusledku neumerne delky rizeni, prizname pravo na primerene financni zadostiucineni vuci statu.
- Prosadime zakon o pravni pomoci, ktery zaruci, aby se dovolali spravedlnosti i ti, kteri nemaji prostredky na vedeni procesu.
- Stat jako ucastnik rizeni nesmi mit ve srovnani s obcanem privilegovane postaveni: zavedeme jednotne exekucni rizeni a vypustime specialni upravy pro ucely spravni ci danove exekuce.
- Posilime administrativni zazemi soudu a zridime funkci asistentu soudcu. Misto zvysovani poctu soudcu zvysime pocty vyssich soudnich uredniku, aby soudy rozhodovaly rychleji.
- Zlepsime technicke a pocitacove vybaveni soudu: Dulezita je navaznost na centralni informacni system statu a vyuzivani vypocetni techniky a elektronicke posty u soudu.
- Zprisnime karnou odpovednost soudcu a statnich zastupcu: Soudci i statni zastupci musi nest plnou odpovednost za neoduvodnene prutahy ve sve praci. V karnych senatech maji byt zastoupeni i nesoudci. Soudci sami musi zvysit svou prestiz kvalitnim rozhodovanim.
Bezpecnost
- Chceme, aby u mene zavaznych trestnych cinu bylo rozhodnuti o trestu vyneseno v co nejkratsi dobe, v radu dnu po spachani trestneho cinu.
- Pozadujeme vetsi vyuzivani alternativnich trestu: Do vezeni maji jit pachatele zavaznejsich trestnych cinu, prvotrestanym za mene zavazne trestne ciny maji byt ukladany alternativni tresty, napriklad penezity trest nebo verejneprospesne prace, nikoli trest odneti svobody. Tim vyresime problem preplnenych veznic.
- Zmenime trestni zakon tak, ze u zvlast nebezpecnych pachatelu odsouzenych k vyjimecnemu trestu nebude mozne podminene propusteni. V takovych pripadech musi byt zajistena ochrana spolecnosti pred zvlast nebezpecnymi pachateli trestnych cinu.
- Snizime hranici trestni odpovednosti z 15 na 14 let.
- Zlepsime postaveni poskozeneho v ramci trestniho rizeni: Pachateli musi byt vzdy ulozena povinnost nahradit poskozenemu skodu zpusobenou trestnym cinem a stat musi poskozenemu pomoci. Nepripustime, aby se pachatele vyhybali splneni teto povinnosti. Zavedeme pro poskozene v trestnim rizeni moznost bezplatne pravni pomoci financovane statem.
- Zasadime se o moznost statu zabavit majetek odsouzenym zlocincum, kteri se podileli na organizovanem zlocinu, pokud nemohou prokazat ziskani majetku zakonnym zpusobem.
- Posilime a vybavime utvary policie, ktere bojuji proti nejvaznejsim bezpecnostnim rizikum: organizovanemu zlocinu, terorizmu, korupci, zavazne hospodarske trestne cinnosti. Za klicovou povazujeme uzkou mezinarodni spolupraci, vcetne spoluprace s Europolem.
- Zvyseni bezpecnosti musi jit predevsim cestou zlepseni policejniho vykonu, nikoliv cestou omezovani osobni svobody obcanu.
- Chceme vice policistu na ulicich. Proto se zasadime o zjednoduseni policejni administrativy. Uspesna prace policie je podminena v jeji pritomnosti v ulicich, ne v kancelarich.
- Podporime lecebne a odvykaci programy pro drogove zavisle. Za klicovou formu boje s kriminalitou povazujeme prevenci. Programy prevence kriminality jsou pevne spojeny s programy stabilizace rodiny a se snizenim nezamestnanosti mladych lidi.
- Nebudeme tolerovat rasismus a projevy xenofobie.
- Omezime nelegalni migraci. Vyuzijeme soucasnych moznosti k omezeni ilegalni prace a k vykoristovani lidi, ktere na nas pracovni trh umistuji lide spojeni s organizovanym zlocinem.
- Jasne vymezime kompetence zpravodajskych sluzeb a zabezpecime odpovednost konkretnich ustavnich cinitelu za jejich cinnost. Tato odpovednost vsak musi byt rozdelena tak, aby se nevytvarelo pouze jedno represivni centrum.
- Posilime ochranu utajovanych skutecnosti. NBU budeme koncipovat jako vykonny administrativni urad vydavajici osvedceni o pristupu k utajovanym skutecnostem. Proti rozhodnuti NBU bude existovat moznost odvolani k nezavislemu organu.
- System ochrany obyvatelstva pred dusledky mimoradnych udalosti chceme vybudovat na principu subsidiarity: dusledky mimoradnych udalosti se budou resit na nejnizsi mozne urovni. Ridit v krizovych situacich musi ti, kteri ridi spolecnost i v dobe bezneho zivota. Chceme zvysit znalost obcanu o zakladnich dovednostech a pravidlech pri zvladani krizovych situaci .
- Budeme trvat na tom, aby se Ceska republika vyrovnala s totalitni minulosti: Podporime dalsi fungovani UDV a jeho co nejuzsi spolupraci se statnim zastupitelstvim tak, aby byly vysetreny a potrestany zlociny komunismu. Prosadime po vzoru nemeckeho Gauckova uradu zrizeni zvlastniho uradu pro dokumentaci totality.
Verejna sprava
- V dalsi etape reformy verejne spravy se zamerime na jeji co nejefektivnejsi fungovani a „zestihleni“ centralnich uradu. Tato redukce je nezbytna i k ozdraveni ceske ekonomiky.
- Zjednodusime zivnostenske predpisy a odstranime regulace, ktere nemaji vecne opodstatneni a vytvareji pouze podhoubi pro korupci.
- Zprehlednime danove predpisy pro snazsi styk podnikatele s urady. Zavazne lhuty a povinnosti bude mit nejen platce dani, ale i spravce dani.
- Zjednodusime povolovaci postupy na uradech a snizime naklady; podporime elektronizaci uradu. Pomoci informacniho systemu propojime urady, aby mezi nimi obihaly dokumenty, ne obcane. Pri podani zadosti urad sam zajisti soucinnost s dalsimi urady, kterou zakony vyzaduji. Nasim cilem je spoluprace soucasnych registru verejne spravy a jednotna komunikacni infrastruktura, ktera umozni nejpozdeji do roku 2005 fungovani standardnich elektronickych podatelen, vyuziti cipovych karet a elektronickeho podpisu ve vsech statnich uradech.
Boj proti korupci
Chceme vyhlasit celonarodni boj proti korupci.
Boj proti korupci nesmi byt jen politickou kampani, ale musi se stat celospolecenskym zajmem.
Deset zasad boje proti korupci:
- Omezit zbytecnou regulaci:
Chceme jen tolik verejneho rozhodovani, kde je to vecne opodstatnene.
- Zrychlit rozhodovani uradu a soudu:
Kvalitnejsi a rychlejsi rozhodovani soudu, fungujici spravniho soudnictvi, rychle zapisy do obchodniho rejstriku. Rychle pracujici aparat statu je nejlepsi obranou proti korupci.
- Zjednodusit administrativni postupy:
Mene kontaktu obcanu s urady, moderni informacni technologie pri styku obcanu s urady, vetsi predvidatelnost rozhodovani uradu, omezeni spravniho uvazeni urednika.
- Mene uredniku, ale lepe placenych.
- Transparentnost a verejnost rozhodovani:
Za nutne povazujeme dodrzovat zakon o svobodnem pristupu k informacim.
- Zprisnit a dusledne dodrzovat zakon o zadavani verejnych zakazek,
- Zprisnit celoplosny a rychly trestni postih korupce a zavazne hospodarske a bankovni kriminality:
Odmitame ucelove, politicky motivovane akce typu Ciste ruce, ktere smeruji pouze k selektivnimu postihu pripadu nezakonneho jednani, nikoli k naplneni principu spravedlnosti.
- Zprisnit zakon o stretu zajmu,
Zavedeme majetkova priznani verejnych cinitelu a vysokych statnich uredniku a sankci za poruseni zakona.
- Dusledna odpovednost – za korupci uradu vzdy odpovida jeho vedouci.
- Zakonne zaruky nezavislosti a plurality medii.
Odpolitizujeme medialni rady tak, aby fungovaly nezavisle na politickych stranach a na vlade.
II.
Koalice pro rodinu s detmi a zdravy zivot
Rodina je prvni a nejdulezitejsi spolecenstvi ve state a je podminkou zdrave spolecnosti. Stabilni a prosperujici rodina je zarukou stability a prosperity cele spolecnosti. Cilem Koalice je jednak zvysit socialni nezavislost obcanu na statu, jednak motivovat obcany k vyssi odpovednosti za vlastni zivot a jejich rodinu.
Vyvoj porodnosti je alarmujici: na konci 40. let se v CR rodilo 200 000 deti rocne, v roce 2001 uz pouze 90 715. Pokud se tento vyvoj nezastavi, mohl by pocet obyvatel na konci tohoto stoleti klesnout z dnesnich 10 milionu na pouhych 7 milionu. Mene narozenych deti muze v budoucnu nejen ohrozit strukturu nasi spolecnosti, muze take zpusobit vyrazne potize ekonomicke. Koalice povazuje ucinnou podporu rodin za svou prioritu a povinnost: ekonomicke duvody nemaji zasadne ovlivnovat ani pocet deti, ani kvalitu jejich vychovy.
Soucasne pravni a ekonomicke prostredi stale podporuje cerny trh s byty a vede k nizke dostupnosti bytu, coz je jeden z duvodu, proc mladi lide odkladaji zalozeni rodiny. Proto povazujeme bydleni za jednu ze svych priorit. V oblasti bydleni sleduje Koalice 3 cile:
- odstranit pravni a ekonomicke deformace na trhu s byty,
- radne pecovat o soucasny bytovy fond,
- podporovat vystavbu novych bytu.
Potreba zdravotni pece se zvysuje. Rostou take naroky obyvatel. Nove medicinske technologie umoznuji lepsi vysledky, ale zaroven narusta rozpor mezi financnimi moznostmi spolecnosti a zlepsujici se nabidkou mediciny. Zvetsuje se prostor pro klientelismus a korupci, zhorsuje se rovnost obcanu v pristupu ke stejne kvalitni peci.
Nasi hlavni povinnosti je zodpovedne se starat o vyvazovani vsech tri zakladnich piliru zdravotniho systemu, kterymi jsou vydaje, kvalita a dostupnost. Lepsi vysledky v medicine by mely vest k prodlouzeni nejen veku, ale take produktivniho zivota, a tim vykonnosti. Nase vydaje na zdravotnictvi by mely rust primerene s rustem nasi ekonomiky. Klademe velky duraz na etiku sluzeb, respektujicich dustojnost a jedinecnost kazdeho pacienta, i na dustojne postaveni lekaru a sester ve spolecnosti. Chceme posilit individualni odpovednost obcanu za sve zdravi.
Dycha se nam lepe, zijeme dele. Presto neni duvod ke spokojenosti. Nasim evropskym sousedum se dycha jeste lepe a ziji jeste dele! Ochrana zivotniho prostredi se musi stat soucasti nasi hospodarske politiky; ekologicke chovani se musi vyplatit. Koalice se hlasi k principum trvale udrzitelneho rozvoje. Zisk neni jedinym meritkem uspechu. Kvalitu naseho zivota ovlivnuje vyrazne prostredi, ve kterem zijeme.
Dlouhodobe usilujeme o zmenseni ulohy statu a naopak o posileni role nevladnich organizaci pri poskytovani obecne prospesnych sluzeb, nebot neziskove organizace provozuji lepe a levneji nez stat sluzby zejmena v oblasti socialni, zdravotni, vzdelavani, kultury a zivotniho prostredi. Jsou take mostem mezi obcany a statem, jsou dulezite pro rust demokracie, protoze mohou ovlivnovat rozhodovaci procesy ku prospechu spolecnosti. Neziskovy sektor v CR vsak muze v soucasne dobe plnit sve funkce jen castecne. Je ukolem statu, aby pro tyto aktivity vymezil pravni ramec. Stat, ktery tento ukol opomiji, si prisvojuje nadmernou cast moci.
Jak dame veci do poradku
Rovne sance pro rodinu s detmi
* Prosadime danovou reformu zohlednujici rodinu s detmi, coz pomuze rodinam se strednimi a vyssimi prijmy. Zavedeme:
– spolecne zdaneni manzelu,
– zvyseni nezdanitelnych castek zakladu dane na kazde dite,
– rodinne sporeni se statni podporou na bydleni a vzdelani deti: tyto vydaje budou odpocitatelne od zakladu dane.
- Zavedeme efektivnejsi system adresnych pridavku na deti pro rodiny s nizsimi prijmy.
- Zvysime rodicovsky prispevek na dvojnasobek, tzn. dnes az na 5 000 Kc, aby rodic mohl o dite celodenne doma pecovat, a to do veku tri az ctyr let,
- Umoznime vyssi vlastni prijem rodice celodenne pecujiciho o dite a za zakonem stanovenych podminek umoznime rodicum stridave po castech cerpat rodicovskou dovolenou a rodicovsky prispevek az do osmi let veku ditete.
- Podporime slucitelnost rodicovske a profesni role. Chceme umoznit zenam volbu mezi obema rolemi, nikoli udrzet jejich vysokou miru zamestnanosti. Budeme podporovat pruznou pracovni dobu zamestnancu a vstricnost zamestnavatelu pri uplatnovani zakonneho naroku na snizeni pracovniho uvazku.
- Podporime nevladni organizace nabizejici programy pro rodiny a deti.
Dostupnost bytu
- Zpristupnime hypoteky pro stredni vrstvy: Chceme podporovat za pomoci dotaci hypotecni uvery jak na porizeni bytu z nove vystavby, tak na ziskani starsiho, levnejsiho bytu. Chceme podporit levnejsi predhypotecni uvery, napriklad statnimi zarukami tak, aby se jeste vice snizila vstupni jistina pozadovana bankami.
- Danove zvyhodnime investice do bydleni. Zavedeme plne danove ulevy na porizeni prvniho vlastniho bydleni vcetne splatek jistiny a uroku hypotek, a to i na modernizace bytovych objektu a na nakup starsich nemovitosti urcenych na bydleni.
- Budeme podporovat stavebni sporeni, vyrazneji je zvyhodnime tehdy, budou-li nasetrene prostredky pouzity na bydleni.
- Zlepsime pravni ramec najemniho bydleni prijetim novely obcanskeho zakoniku, ktera vyrovna prava i povinnosti pronajimatele a najemnika, usnadni postih neplaticu a odstrani zbytecne soudni spory.
- Prijmeme novy zakon o vlastnictvi bytu, ktery posili ochranu prav vlastniku bytu a zajisti radnou udrzbu a opravy domu s byty ve vlastnictvi.
- Prijmeme zakon o bytovem druzstevnictvi, ktery zajisti lepsi ochranu prav clenu druzstev, druzstevni demokracii. Podporime dokonceni transformace bytovych druzstev.
- Prijmeme novy zakon o adresnem prispevku na bydleni.
- Uvolnime trh bydleni, narovname ceny bydleni a podporime rozvoj jak najemniho, tak i vlastnickeho bydleni.
- Budeme podporovat obce a mesta pri budovani infrastruktury pro bytovou vystavbu, a to az do vyse 200 000 Kc na jeden byt.
- Ponechame i nadale nizsi sazby DPH pro stavebni prace souvisejici s bydlenim.
- Prijmeme novelu stavebniho zakona, ktera zajisti zrychleni stavebniho rizeni, prinese stavebnikum snadnejsi jednani s urady a povede ke zvyseni bytove vystavby.
- Prosadime program nazvany Podpora bydleni na venkove.
- Podporime chranene bydleni zejmena pro handicapovane obcany.
Zdravotnictvi
- K docileni vetsi rovnovahy mezi solidaritou a individualni odpovednosti chceme zlepsit system verejneho pojisteni, vytvorit prostor pro individualni pripojisteni a samostatne rozhodovani obcana. Ulohu statu vidime predevsim v metodickem rizeni a prosazovani reformy ve zdravotnictvi.
- Spojime zdravotni a nemocenske pojisteni k ucelnejsimu vyuziti verejnych prostredku a ke zvyseni motivace lecebneho procesu. Cilem je uchovani kvality zivota v maximalni mire snizenim rizika dlouhodobe pracovni neschopnosti, popr. trvaleho zdravotniho postizeni.
- Zvysime informovanost, a tim i suverenitu pacientu. Posilime znalost prav pacientu, zavedeme system vyhodnocovani zkusenosti pacientu s kvalitou sluzeb, vcetne poznatku o dodrzovani etickych norem. Smyslem je zvysit podil informovaneho pacienta na rozhodovani o lecbe tam, kde je mozna volba, a take pri kontrole vydaju. Zavedeme centralni registr stiznosti s pravidelnou analyzou.
- Ceny leciv budeme stabilizovat; vyse uhrad sjednotime tak, aby se menily nejdrive za rok. Tim zamezime chaosu a pololegalnim vyberum doplatku od pacientu v lekarnach za leky, ktere jsou ze zakona plne hrazeny ze zdravotniho pojisteni.
- Zavedeme kriteria zarucujici kvalitu poskytovane zdravotni pece. Tato kriteria musi zejmena stanovit podminky pro hodnoceni zdravotnickych akreditovanych pracovist.
- Upravime uhradovy system tak, aby prirozene motivoval ke zmene struktury pece podle potreb. Duraz klademe na soustredeni specializovane akutni pece v ramci okresnich spadovych oblasti a zvyseni lokalni dostupnosti kvalifikovane prednemocnicni pece. Podporime rozvoj jednodenni pece i jeji stacionarni formy.
- S ohledem na zmenu potreb starnouci, a tim specificky nemocnejsi populace posilime obor osetrovatelstvi; v ramci restrukturalizace zvysime kapacity zejmena pro cele spektrum rehabilitacni pece, peci domaci a hospicovou. Financovani takove pece umozni zavedeni legalni kombinace uhrad jak z verejneho zdravotniho pojisteni, tak ze socialniho pojisteni vcetne moznosti individualniho pripojisteni.
- Nemocnice a lecebny prevedeme ze statnich prispevkovych organizaci vetsinou na nevladni neziskove, hospodarici prevazne podle pravidel, podobnych pravidlum pro spravovani strategickych obecne prospesnych organizaci v zemich EU.
- Umoznime uplatneni vlastni zdravotni politiky kraju odpovidajici regionalni koncepci rozvoje zdravotnickych sluzeb, ve spolupraci s pojistovnami a zejmena temi, kteri se na peci podileji.
- Obnovime ucinnou statni ucast na financovani programu primarni a sekundarni prevence zejmena v oblasti cevnich, nadorovych a metabolickych onemocneni (diabetes, obezita), dusevniho zdravi, drogovych zavislosti a prevence urazu. System zdravotniho pojisteni musi motivovat pojistence ke zdravemu zpusobu zivota. Obnovime zdravotni osvetu podporujici zdravy zpusob zivota.
Zivotni prostredi
- Zasadime se o snizovani produkce odpadu. Prosadime zasadu predchazeni vzniku odpadu, zvyhodnime vratne obaly a rozsirime povinnost zpetneho odberu odpadu. Vytvorime podminky pro rozsahlejsi trideni a recyklaci odpadu.
- Podporime ekologicky setrnejsi kombinovanou dopravu, abychom snizili nadmernou dopravu kamionovou.
- V reforme danovych sazeb prosadime take jeji ekologicky rozmer, coz povede k vytvoreni dalsich pracovnich mist v novych oborech podnikani ramci ekologickeho sektoru.
- Prosadime adresnou a vymahatelnou odpovednost statu, vyrobcu a uzivatelu jak za cerpani neobnovitelnych prirodnich zdroju, tak za zhorsovani zivotniho prostredi.
- Cilem energeticke politiky Evropske unie je dosahnout dvanactiprocentniho podilu vyroby energie z obnovitelnych zdroju do roku 2010. Budeme usilovat o to, aby Ceska republika za timto cilem nezaostala. Nebudeme stavet dalsi jaderne elektrarny.
- Odstranime neprehlednou strukturu dotaci i skrytych podpor, zvyhodnujicich neefektivni a zastarale typy vyrob a cinnosti s negativnimi dusledky na lidske zdravi a kvalitu prostredi.
- Prosazenim nove koncepce surovinove politiky CR a prijetim noveho horniho zakona zabranime drancovani prirodniho bohatstvi nasi zeme. Setrnemu hospodareni s nerostnymi surovinami pomuzeme zapoctenim hodnoty prirodnich zdroju a ekologickych skod do nakladu na tezbu. Rekultivace uzemi se stane prubeznou soucasti tezebni procedury.
- Nase politika ochrany prirody a krajiny zajisti systematickou obnovu prirozenych funkci krajiny pri zadrzovani vody, omezeni eroze a zachovani bohatstvi mnozstvi druhu rostlin a zivocichu.
- Budeme definovat verejny zajem ochrane prirody, doplnime sit chranenych uzemi, zejmena o soustavu Natura 2000 Evropske unie, a stanovime financni podporu pro ty, kdo budou na jejich uzemi hospodarit ekologicky setrnymi formami.
- Koalice prinese do vlady novou hodnotu – tymove prosazovani koncepce udrzitelneho rozvoje, ktery je zalozen na trech vzajemne rovnocennych pilirich – na ekonomickem, socialnim a ekologickem rozvoji.
Rozvoj obcanske spolecnosti
* Nasim prvnim cilem je podpora rovnopravneho trzniho prostredi, ve kterem se organizace neziskoveho (obcanskeho, nestatniho) sektoru mohou stat nejen autonomnim partnerem statnim organizacim, ale i jejich alternativou ci konkurenci.
- Druhym cilem je uvolneni prostoru ve spolecnosti pro pusobeni neziskoveho sektoru jako vyznamneho spolecenskeho aktera, zasahujiciho do rozhodovacich procesu, schopneho mobilizovat verejnost a vytvaret tlak na ostatni aktery spolecenskeho zivota.
- Zmenime system financovani neziskoveho sektoru statem. Podporime nadacni fond navysovany rocnim prispevkem v zavislosti na vyvoji hrubeho domaciho produktu. Vytvorime podminky pro rozvoj plurality financnich zdroju.
- Pro udrzeni a dalsi rozvoj sluzeb, ktere dnes nevladni neziskove organizace poskytuji obcanum, zvysime dotace ze statniho rozpoctu na 5 mld. korun.
- Zmenime danovy system ve prospech danovych asignaci pro obecne prospesne cinnosti.
- Prosadime transformaci prispevkovych organizaci ve zdravotnich a socialnich sluzbach prevazne na nevladni neziskove organizace.
III.
Koalice pro spolecnost vzdelavani a informaci
Vzdelani znamena vyssi kvalitu zivota, je nejlepsi investici statu, nezbytnou podminkou ekonomicke prosperity, prevenci proti kriminalite i nezamestnanosti. Muzeme se vydat bud cestou spolecnosti znalosti a informaci, kterou se vydaly dynamicke svetove ekonomiky, nebo cestou dodavatele lacine pracovni sily.
System vzdelavani u nas neni zcela srovnatelny a propojitelny se vzdelavacimi systemy nejvyspelejsich zemi, jeho zakladem totiz neni princip celozivotniho uceni. Vychova k ucte k zivotu, k lidske praci, k solidarite, k toleranci a ke svobode provazena osobni odpovednosti neni dosud samozrejmou soucasti vzdelavaciho procesu. Zaci a studenti spise memoruji fakta nez rozvijeji sve tvurci schopnosti. Podminky pro vyuku cizich jazyku a pro vyuzivani novych technologii pozadavkum doby neodpovidaji.
Statni rozpocty neposkytuji dostatek prostredku pro dlouhodoby rozvoj vychovy a vzdelavani. Nepruhledny, nepruzny a casto diskriminujici system financovani brzdi iniciativu skol a pedagogu. Pretrvava vyrazna snaha ridit vzdelavaci system centralne. Ceske skoly balancuji kazdorocne na pokraji provozniho kolapsu a jejich reditele travi cas nikoli snahou o pedagogicky rozvoj skoly, ale bojem o preziti.
Vysoke skoly zustavaji uzavreny velkemu poctu zajemcu o studium. Pretrvava obrovsky previs poptavky po vysokoskolskem vzdelani nad nabidkou studijnich prilezitosti. Prijimaci zkousky na vysoke skoly jsou mnohdy nekvalitne pripravene, umoznuji korupci a vedou k plytvani talenty. System vyssich odbornych skol a vysokoskolskeho vzdelavani nema prehlednou strukturu a dostatecnou prostupnost. Bakalarske studium se ve skolach prosazuje prilis pomalu, pomalu na nej reaguji studenti i zamestnavatele. Oddelenost vedeckych instituci od vysokych skol zpomaluje prenos poznatku vyzkumu a vyvoje do praxe.
Pro svet jsme druhorada zeme, co se tyce vyuziti informacnich technologii. Vybavenost nasich domacnosti pocitaci je ve srovnani s vyspelymi zememi mala. Vysledkem nedostatecne pocitacove gramotnosti uzivatelu byva mnohdy mensi vyuziti modernich technologii i v tech skolach a dalsich organizacich, ktere jsou jimi vybaveny uspokojive. Zvysovat pocitacovou gramotnost a vice vyuzivat informacni technologie brani vysoke regulovane ceny monopolniho poskytovatele telekomunikacnich sluzeb a nizka podpora ze strany statu.
Kultura a vychova zasadne ovlivnuji moralku lidi a jejich pojeti svobody. Kultura, ochrana pamatek, postaveni cirkvi, fungovani medii vcetne verejnopravniho vysilani a problematika narodnostnich mensin nemohou proto stat na okraji zajmu spolecnosti.
Jak dame veci do poradku
Vzdelavani
- Ucinime vzdelavani prioritou vladni politiky i statniho rozpoctu: Ve vazbe na vzdelavaci programy budeme definovat jednoznacne financni normativy, zahrneme vydaje na vzdelavani mezi odpocitatelne polozky od zakladu dane, uplatnime princip vicezdrojoveho financovani.
- Posilime postaveni pedagogu, hlasime se k Charte ucitele. Vytvorime podminky pro uzke propojeni pedagogickych fakult s pedagogickou praxi. Pripravili jsme sice narocny, ale atraktivni karierni rad pro pedagogicke pracovniky, ktery je zalozen predevsim na prubeznem rozsirovani a specifikaci kvalifikace a jehoz soucasti je system pravidelneho objektivniho hodnoceni a spravedliveho odmenovani.
- Zajistime jednak dostupnost vzdelani kazdemu, jednak moznost vyberu skoly podle vlastnich schopnosti: Zarucime kazdemu obcanovi moznost vybrat skolu pro sve deti i pro sebe, a to s prispevkem na vzdelavani bez ohledu na pravni formu zrizovatele skoly. Zachovame viceleta gymnazia, budeme podporovat malotridni a male vesnicke skoly.
- Prosadime moderni zakon o vzdelavani: Pedagogickou autonomii skol a celozivotni uceni ucinime zakladnimi principy vzdelavaciho systemu. Prosadime duslednou decentralizaci tohoto systemu v souladu s reformou verejne spravy. Povinnou skolni dochazku nahradime povinnym vzdelavanim. Zavedeme dusledne narokove normativni financovani vazane na vzdelavaci programy a nezavisle na typu zrizovatele. Z Ceske skolni inspekce vytvorime nezavisly metodicky a kontrolni organ vychovy a vzdelavani.
- Prosadime zkvalitneni vyuky: Podporime otevreni oboru pedagogickych fakult, ktere pripravuji nejvice zadane ucitele, podstatne vetsimu poctu uchazecu, ucitelum zajistime pristup k dalsimu vzdelavani. Zkvalitnime vyuku cizich jazyku, a to jiz na zakladni skole. Upravime nabidku vzdelavacich programu pro zakladni skoly tak, aby umoznovaly plnou integraci zaku se zvlastnimi vzdelavacimi potrebami. Za zvlast dulezitou povazujeme predskolni pripravu deti z romskych rodin. Do vzdelavacich programu zaclenime etickou vychovu na vsech stupnich vzdelavaci soustavy. Zamerime se na vychovu oprenou o tvurci iniciativu zaku a studentu. Soustavu oboru prizpusobime pozadavkum integrujiciho se evropskeho trhu prace.
- Pojmeme skolu jako otevrene spolecenstvi zaku, ucitelu a rodicu: Budeme prosazovat, aby se tito partneri spolu s reditelem a zrizovatelem skoly zodpovedne podileli na priprave a realizaci skolniho vzdelavaciho programu.
- Otevreme skoly jako centra zajmovych a sportovnich aktivit pro volny cas: Formou grantu budeme podporovat sportovni a kulturni cinnost klubu, spolku a sdruzeni deti a mladeze, jejich cinnost zamerenou na vychovu k ekologicke zodpovednosti a zdravemu zivotnimu stylu. Podporime zajmove a obcanske vzdelavani, na nemz se podileji skoly, profesni instituce, cirkve a obcanska sdruzeni.
- Vzdelani chapeme jako celozivotni proces a vyznamny nastroj boje s nezamestnanosti: Novym zakonem o vzdelavani vymezime podminky realizace celozivotniho vzdelavani tak, aby rozvijelo osobnosti, uspokojovalo potreby obcanu a pomohlo jim uplatnit se na evropskem trhu prace. Podporime vzdelavani na pracovistich a pracovni zacleneni behem uceni. Budeme vytvaret podminky pro tzv. druhe vzdelavaci sance, kterych mohou obcane vyuzit kdykoli behem zivota.
- Vysoke skoly otevreme vsem maturantum: Podstatne zvysime pocet studentu prijimanych do terciarniho vzdelavani, v jehoz ramci vymezime jasne funkci vyssich odbornych skol. Dusledne oddelime jednotlive cykly vysokoskolskeho vzdelavani – bakalarsky, magistersky a doktorandsky, nabidku bakalarskych studijnich programu znacne rozsirime. Podporime diferenciaci vysokych skol, ktera povede ke vzniku spickovych vyzkumnych univerzit. Prehledne strukturovany system vysokoskolskeho vzdelavani poskytne studentum sirsi moznost volby oboru a specializace. Prosadime, aby v prijimacim rizeni byly hodnoceny studijni predpoklady uchazecu, nikoli jejich encyklopedicke znalosti.
- Prosadime podstatne zvyseni rozpoctu vysokych skol a vydaju na vyzkum a vyvoj z verejnych zdroju: Uplatnime princip vicezdrojoveho financovani vysokych skol. Usnadnime investice do vzdelani, predevsim moznosti odepsat ze zakladu dane naklady na vzdelavani. Chceme, aby odpisy investic porizene z grantu ucetne nezatezovaly rozpocty vysokych skol.
- Zmenime dosavadni roli ministerstva skolstvi: Na minimum budou omezeny jeho prime ridici funkce, posilena bude naopak jeho funkce koncepcni, kontrolni, metodicka, komunikacni a zprostredkovatelska. Zaroven vsak ministerstvo prevezme zodpovednost za koncepci celozivotniho vzdelavani.
- Podporime rozvoj vedy a vyzkumu v souladu s etickymi normami EU: podporujeme grantove systemy, zejmena financovani projektu dlouhodobych a velkych. Vyzkum a vyvoj chceme jeste vyrazneji zapojit do evropske spoluprace, tzn. take do mezinarodni konkurence. Posilime propojeni vysokych skol a Akademie ved CR.
Podpora informacnich technologii
- Umoznime vsem obcanum ziskat znalosti pro praci s modernimi informacnimi technologiemi: Vytvorime podminky pro aktivni vyuziti informacnich technologii, predevsim internetu ve vyuce vsech predmetu. V ramci celozivotniho vzdelavani podporime programy zamerene na rozsirovani funkcni pocitacove gramotnosti.
- Posilime ochranu osobnich udaju a ochranu soukromi.
- Urychlime a zlevnime pripojeni vsech typu skol k internetu: Dostupnost internetu ve skolach propojime s informacnimi systemy verejne spravy, v nichz otevreme prostor pro spolupraci statu a soukrome sfery. Provedeme zasadni zmeny v projektu Internet do skol, a to tak, aby skoly mohly vice uplatnovat vlastni zkusenosti a podnety vzhledem ke svym potrebam, vcetne vyberu dodavatelu. Realizaci projektu chceme urychlit tak, aby do konce roku 2003 melo 90% studentu ceskych skol k internetu volny pristup.
- Systemem investicnich a danovych pobidek budeme usilovat o co nejvetsi dostupnost informacnich technologii, a to jak v domacnostech, tak i mimo ne, aby pristup k internetu melo co nejvice obcanu. Prosadime program socialne diferencovane podpory nakupu osobnich pocitacu pro zaky zakladnich a strednich skol, ktery umozni do roku 2005 dosahnout vybavenosti informacnimi technologiemi, ktera bude odpovidat urovni EU.
Kultura
* Prosadime novy pamatkovy zakon, ktery vymezi kompetence a strukturu statni pamatkove pece v souvislosti s reformou verejne spravy, stanovi jasna pravidla pece o pamatky, zahrne kompenzace za omezovani prav vlastniku pamatek, o ktere spolecnost projevi verejny zajem.
- Prosadime posileni prostredku statniho rozpoctu na programy rekonstrukce a obnovy kulturnich pamatek. Zasadime se o jejich lepsi ochranu proti devastaci, rozkradani a vyvozu.
- Na zaklade analyzy postaveni statnich kulturnich instituci pripravime zakon, ktery umozni jejich transformaci na verejnopravni instituce, obecne prospesne nebo fondove. Stejne postaveni vytvorime i pro nestatni kulturni instituce.
- V ramci danoveho systemu chceme vic financovat kulturni aktivity jak z ruznych urovni verejnych rozpoctu, tak ze soukromych zdroju. Prosadime model viceleteho financovani kulturnich projektu.
- Prosadime zmeny medialnich zakonu tak, aby media byla dusledne nezavisla na vlade a na politickych stranach. Proto zmenime zejmena zpusob volby tzv. medialnich rad, Rady pro rozhlasove a televizni vysilani i Rady Ceske televize a Ceskeho rozhlasu. Novym zakonem o Ceske televizi a Ceskem rozhlase budeme definovat nezavisle postaveni a ulohu verejnopravnich medii, v radach posilime kontrolu verejnosti.
- Zakotvime do zakonu pravni zaruky plurality vlastnictvi medii jakozto dulezitou pojistku kontroly moci, tzn. opatreni proti koncentraci vlastnictvi elektronickych medii.
- Podporime cirkve a nabozenske spolecnosti pri plneni jejich nezastupitelne ulohy v posilovani moralnich a duchovnich hodnot v zivote ceske spolecnosti. Vztahy statu a cirkve vratime do stavu vzajemneho respektu a spoluprace. Podporime zmenu cirkevniho zakona tak, aby si cirkve udrzely svou nezavislost a aby mohly i nadale plnit svou tradicni verejne prospesnou sluzbu take v oblasti socialnich a zdravotnich sluzeb.
- Chceme prislusnikum narodnosti zijicich na nasem uzemi vytvorit takove podminky existence, aby v majoritni spolecnosti mohli dustojne zit a zachovat si svoji identitu. Jednoznacne odmitame vsechny projevy narodnostni nesnasenlivosti a xenofobie. V souladu se zasadami, ktere plati v EU, budeme usilovat o vydani velmi potrebnych provadecich predpisu tak, aby mohly byt zachovany i rozvijeny jazykove a kulturni tradice a odlisnosti vsech narodnosti zijicich v nasi zemi. Bez pomoci a podpory mensinoveho skolstvi, kulturnich zarizeni a vydavani narodnostnich periodik by zahy zanikly. Tak bude obohacena majoritni spolecnost a posili se tolerance k odlisnym kulturam a tradicim narodnosti, ktere zde maji sve historicke koreny.
IV.
Koalice pro nizsi dane, vyssi zivotni uroven
a proti zadluzovani
Ceska republika zaostava za Evropskou unii v prumerne zivotni urovni obyvatel. Prijmy vyjadrene kupni silou obyvatel u nas stagnuji na urovni 60% prumeru Evropske unie. Srovnatelne zeme stredni a vychodni Evropy dohaneji evropskou zivotni uroven rychleji.
Hospodarsky rust je mensi nez rust verejneho dluhu. Prestoze ma Ceska republika stale pomerne nizky statni dluh, tempo jeho rustu je alarmujici. Statni zadluzeni roste mnohem rychleji nez vykon ekonomiky. Dosahujeme tim nezavidenihodneho primatu mezi prumyslove vyspelymi zememi i staty stredni a vychodni Evropy.
Vysoke zdaneni prace zpusobuje vysokou nezamestnanost a bere lidem sanci na plnohodnotne sebeuplatneni. Velky problem predstavuje prodluzujici se doba nezamestnanosti a mnoho lidi bez prace do triceti let. Vysoka nezamestnanost neumerne zatezuje verejne finance, proto neni mozne nechat lidem vice penez v podobe nizsich dani za hodnoty, ktere vytvorili. Na to nejvice doplaceji socialne nejslabsi jedinci a stredni trida. Navic se stale zhorsuje struktura nezamestnanych, rychle pribyva tech, kteri jsou bez zamestnani dele nez rok a kteri ztraceji nadeji, ze zamestnani vubec nekdy najdou. Vysoka je i nezamestnanost mladych lidi a absolventu ruznych typu skol.
V sitovych odvetvich (energetice, telekomunikacich) pretrvava monopolni prostredi. Obcane i podnikatele maji omezenou moznost vyberu, jsou nuceni platit vyssi ceny, nez by jim mohlo nabidnout konkurencni prostredi. Zejmena ceny energii se promitaji do cen dalsich produktu a sluzeb.
Nedostatecne hospodarske reformy a narust byrokracie zpusobuji, ze se podil verejnych vydaju do ekonomiky zvysuje. Vzdalujeme se ekonomickemu modelu, ktery by z Ceske republiky ucinil technologicky vyspelou zemi s odpovidajici vysokou zivotni urovni. Neuskutecnujeme reformy nezbytne k tomu, aby nase ekonomika produkovala mnohem vetsi podil zbozi a sluzeb s vyssi pridanou hodnotou. Inovace nehraji v ceske ekonomice dostatecnou roli a to snizuje nasi konkurenceschopnost. Stale jsme z velke casti levnou dilnou vyspeleho sveta.
Zadluzeni budoucich generaci neni mozne resit bez duchodove reformy: Nepriznivy demograficky vyvoj totiz vyzaduje vyrazne zmeny duchodove soustavy. Zacal prudce klesat pocet narozenych deti, roste prumerna delka zivota u zen a zejmena u muzu. Deficit duchodoveho uctu zacal postupne narustat od roku 1997. V roce 2001 dosahl 21 mld. Kc. Soucasna vlada situaci neresi. V primem protikladu ke svym predvolebnim slibum zahajila proces ochuzovani duchodcu. V roce 2000 poklesl pomer mezi prumernym starobnim duchodem a prumernou hrubou mzdou pod hranici 45%, tedy pod hranici, ktera zarucuje mezigeneracni soudrznost. V roce 2001 byl dokonce pomer mezi duchodem a hrubou mzdou na urovni 43%.
Rozdil zivotni urovne mezi mestem a venkovem se zvysuje. Zajem mladych lidi o zemedelstvi klesa a venkov se pomalu vylidnuje. Nechceme, aby se z venkova stal jen skansen a aby obcane nasi zeme byli odkazani na dovoz potravin z ciziny.
Jak dame veci do poradku
Danova reforma
* Snizime dane, zvysime prijmy. Snizime danove zatizeni prace tim, ze snizime vysi povinnych odvodu. Zrusime odvod na statni politiku zamestnanosti, budeme ji vsak v efektivni mire financovat ze statniho rozpoctu. Timto opatrenim zustane zamestnancum a podnikatelum 25 miliard korun. Snizeni danove zateze prinese sice v kratkodobem horizontu urcite problemy, nazirano z hlediska prijmove stranky statniho rozpoctu, ale z hlediska strednedobeho a dlouhodobeho prinese jednoznacna pozitiva: zvysi pocet zamestnanych osob, zvysi prijmy a zivotni uroven i spotrebu obcanu. Podniti rust poptavky a podpori hospodarsky rust. Zkusenosti z mnoha zemi ukazuji, ze snizeni danoveho zatizeni prace vede take k vetsimu danovemu vynosu.
- Prosadime zasadni posun od primych dani k neprimym, posun ke zdaneni spotreby od zdanovani prijmu. Pri celkovem snizeni danoveho zatizeni zachovame urcitou miru progrese u dani jako projev solidarity, ale zaroven zachovame princip danovych ulev, ktery umoznuje zohlednit verejny zajem, podporovat a motivovat soukromou aktivitu, co se tyce investic do bydleni, vzdelani, penzijniho sporeni a neziskoveho sektoru.
- Zvysime danove odpocitatelne polozky rodinam s detmi a studentum. Zdaneni fyzickych osob dale snizime zavedenim spolecneho zdaneni manzelu.
- Snizime dane z prijmu pravnickych osob na 25% a podporime jejich dalsi snizovani az na dvacetiprocentni hranici, jakmile to bude mozne vzhledem k udrzeni rovnovahy verejnych rozpoctu. Nevylucujeme vsak rust nekterych spotrebnich dani, napriklad tabaku a alkoholu.
- Zasadime se o sblizeni sazeb DPH z dnesnich 22% na 18% a z 5% na 7%. Budeme zaroven usilovat o zachovani snizene sazby DPH u potravin, zdravotnich a socialnich sluzeb, stavebnich praci, telekomunikacnich sluzeb a detskeho zbozi.
- Snizime dan z prevodu nemovitosti na 3% a osvobodime od teto dane byty a rodinne domy.
- Zahrneme odvodovou povinnost zamestnavatele do hrube mzdy zamestnance, pricemz odvod prostrednictvim zamestnavatele zustane zachovan.
- Zavedeme jedno misto pro vyber povinnych odvodu (dane, socialni a zdravotni pojisteni).
- Zrusime povinnost vest ucetnictvi u podnikatelu, kteri nejsou platci DPH.
Ekonomika a podpora podnikani
- Rust bez dluhu, budoucnost bez zateze minulosti. Zasadime se o vyrovnane verejne finance vcetne statnich fondu, transformacnich instituci, zdravotnich pojistoven a duchodoveho systemu. Zasadne zmenime pristup k sestavovani statniho rozpoctu: prejdeme k principu rozpoctovych priorit a vydajovych limitu. Reforma mandatornich vydaju povede k jejich snizeni, ale bude efektivneji pokryvat verejne programy. Zastavime rust dluhu verejnych financi, ktery by pusobil v budoucnu vazne ekonomicke a socialni potize. Postupne budeme dluh verejnych financi snizovat.
- Dokoncime privatizaci a vyrazne omezime zasahy statu do podnikani. Zbyle statni podily ve vyrobnich, sitovych a distribucnich spolecnostech budou privatizovany do rukou solidnich vlastniku, kteri budou schopni investovat do novych technologii a do ochrany zivotniho prostredi. Prijmy z privatizace budou pouzity pro stabilizaci statnich financi i pro penzijni reformu.
- Ceny snizime konkurenci. Zasadime se o konkurencni prostredi ve vsech sektorech ekonomiky. Budeme prosazovat hospodarskou soutez jako prostredek k dosazeni jak ekonomicke vykonnosti, tak nejvyhodnejsich cen pro spotrebitele. Budeme sledovat zajmy spotrebitelu, nikoli monopolu a kartelu spojenych se soucasnymi politickymi elitami.
- V sitovych odvetvich, zejmena v elektroenergetice, plynarenstvi, telekomunikacich a v doprave, budeme podnecovat konkurenci dodavatelu a poskytovatelu sluzeb. Co nejrychleji prosadime liberalizaci trhu techto odvetvi a odstranime vsechny bariery pro vznik konkurencniho prostredi: tento pristup vnimame jako zasadni zpusob pro snizeni cen poskytovanych sluzeb.Trhy prizpusobime evropskemu vyvoji tak, aby byly ke dni vstupu do Evropske unie nejenom legislativne, ale i funkcne prizpusobeny vznikajicimu celoevropskemu trhu. Nasim prvoradym cilem je posilit postaveni zakaznika, kteremu poskytneme moznost volby. Pocitame s tim, ze obcane zvoli dodavatele energie pro sve domacnosti nejpozdeji do roku 2005.
- Podporime modernizaci ekonomiky, tzn. jeji konkurenceschopnost. Rozvoj modernich technologii jako jeden z hlavnich piliru rozvoje hospodarstvi usnadni prakticke uplatneni vysledku vedy, vyzkumu a vyvoje. Usnadnime spolupraci vysokych skol a vyzkumnych ustavu s podnikateli. Posilime roli aplikovaneho vyzkumu pro zlepsovani konkurenceschopnosti ceske ekonomiky.
- Nejlepsi investice jsou inovace. Pomoci neprimych nastroju statu (napr. danovych, celnich a jinych predpisu) usnadnime investice prumyslovych podniku do vyzkumu a vyvoje, zavadeni novych technologii a jejich spolupraci s vysokymi skolami a vyzkumnymi institucemi. Rozsirime stavajici zakon o investicnich pobidkach a soustredime pobidky na obory „nove ekonomiky“, prehodnotime pobidky podle rozsahu vlozeneho kapitalu a zarucenych pracovnich prilezitosti. Zasadime se o snizeni minimalni hranice pro ziskavani pobidek, soustredime pobidky na obory „nove ekonomiky“, prehodnotime pobidky podle rozsahu vlozeneho kapitalu a zarucenych pracovnich prilezitosti. Budeme usilovat o co nejvetsi objem investic v oborech s produkci s maximalni pridanou hodnotou a nejvetsim poctem inovaci. Chceme tim dosahnout struktury ekonomiky vyuzivajici nejpokrocilejsi technologie, prudke inovacni cykly, vysokou produktivitu prace, rychly hospodarsky rust, vyraznou orientaci na lidsky kapital a malou ekologickou zatez.
- Budeme trvale a ucinne podporovat rozvoj podnikani v CR a odstranovat legislativni a byrokraticke prekazky. Nasim dlouhodobym cilem je podnikatelske prostredi, kde zakon plati a je vymahan vuci vsem podnikatelum stejne, kde usporny a funkcni stat zarucuje prostredi priznive pro podnikani a investice a stejnou pravni jistotu pro vsechny subjekty na trhu. Stat ma poskytovat jasne informace, ma vytvaret prostredi pro realizaci podnikatelskych zameru a ma byt garantem uplatneni vysledku vedy a vyzkumu v podnikatelske praxi.
- Rozsirime existujici programy pro podporu podnikani na zaklade obecnych, nikoliv individualnich principu. Zajistime, aby podpora podnikani byla vazana na jasne stanovene a kontrolovatelne podminky, a budou-li splneny, aby na ni vznikl pravni narok.
- Rehabilitujeme ekonomickou, politickou i kulturni roli stredniho stavu v rozvijejici se spolecnosti. Mali a stredni podnikatele, ucitele, lekari, technici a zamestnanci verejne spravy postupne vytvori jak jadro stabilni obcanske spolecnosti, tak kulturu odpovedneho podnikani a angazovanou zakladnu uskutecnen budouciho rozvoje mest a obci.
- Zdokonalime institucionalni podporu exportu, zasadime se o zlepseni sluzeb EGAP, Ceske exportni banky a CzechTrade poskytovanych exporterum. Ministerstvo zahranicnich veci a obchodni radove v prislusnych zemich budou vsestranne a ucinne pomahat ceskym podnikatelum a exporterum snazicim se proniknout zbozim a investicemi do zahranici.
- Pripravime zemi na zavedeni eura. Co je dobre pro marky, silinky, liry a franky, bude dobre i pro korunu. Zavedeni eura pomuze nasi exportne orientovane ekonomice lepe uspet na evropskem trhu diky uspore transakcnich nakladu a podpori nasi produkci a zamestnanost. Pro obcany bude pohodlnejsi a levnejsi take pri cestovani a pri nakupech v zahranici.
Nezamestnanost a socialni reforma
- Snizime nezamestnanost. Dosahneme toho jak snizenim danoveho zatizeni prace, tak pruznejsim trhem prace, vcetne vetsi volnosti v pracovnepravnich vztazich a reformou vzdelavacich programu. Chceme zvysit motivaci dosavadnich prijemcu socialnich davek, aby prijali zamestnani. Zajistime, aby zamestnany clovek mel vzdy alespon o 20% vyssi prijem nez v dobe, kdy pobiral pouze socialni davky. Dosahneme toho vyplatou casti davek za urcitych podminek a po urcitou dobu od nastupu do prace. Mit praci bude vyhodnejsi nez brat socialni davky.
- Budeme podporovat funkcni trh prace umoznujici rychlou reakci na poptavku po pracovnich silach, kterou vyvolaji rostouci investice a podnikani. Zakladem naseho reseni je rozsahly komplex kroku: vyrazne oddaneni prace motivujici k tvorbe novych pracovnich mist; standardizace pravniho radu usnadnujici vznik a rozvoj malych a strednich firem; uvolneni trhu bydleni, jez vytvori podminky pro stehovani za praci; deregulace telekomunikaci, ktera naopak usnadni praci doma; podpora verejne a zamestnavatelem zajistovane dopravy do zamestnani; podpora investic prinasejicich nove pracovni prilezitosti a novou kulturu zamestnaneckych vztahu; podpora celozivotniho, vsem otevreneho vzdelani a rekvalifikace posilujici uplatnitelnosti pracovni sily na trhu.
- Provedeme duchodovou reformu a zajistime dustojny zivot dnesnich i budoucich senioru. Zajistime stabilizaci penzijniho systemu tak, abychom umoznili prinejmensim zachovani tradicniho pomeru mezi mzdou a duchodem.
– Zavedeme pravo kazdeho rozhodnout se pro odchod do duchodu v takovem veku, ktery mu vyhovuje. Ti, kteri odejdou drive, se budou muset spokojit s nizsi vymerou duchodu, a ti, kteri budou pracovat dele, budou mit duchod vyssi. Ve prospech systemu a tim i senioru bude pusobit i povinna delka pojisteni, ktera by mela cinit 30 nebo 35 let.
– Soucasnym seniorum je potreba vyrovnat nerovnost ve vypoctu duchodu mezi „staroduchodci a mladoduchodci“: budou platit stejna pravidla v ramci soucasneho prubezne financovaneho systemu, ktery zustane i nadale zakladnim pilirem.
– Pro budouci seniory se trvala stabilizace systemu a jeho financni zajisteni neobejde bez zavedeni kombinovaneho duchodoveho systemu doplneneho individualnim sporenim.
– Zavedeme viceslozkovy kombinovany duchodovy system, na nejz chceme pouzit prijmy z privatizace. Budeme zduraznovat nepovinne penzijni pripojisteni – pilir fungujici vedle povinneho statniho prubezneho a soukromeho pilire kapitaloveho.
– Pro zvyseni pocitu jistoty senioru zridime vedle soukromych penzijnich fondu take verejnopravni duchodovou pojistovnu, kde bude vklady plne garantovat stat.
- Zrusime monopol statu na poskytovani socialnich sluzeb prijetim zakona o socialni pomoci: prostredky dostanou ti obcane, kteri to potrebuji. Zavedeme odstupnovani prispevku podle miry socialni zavislosti a svobodnou volbu obcanu, kteri potrebuji socialni sluzby, mezi statnimi a nestatnimi institucemi. Od koho si socialni sluzbu objednaji, ten ji bude poskytovat. Zdrava konkurence tak prispeje k vyraznemu zvyseni kvality poskytovanych sluzeb.
Venkov a zemedelstvi
- Narovname vlastnicke vztahy v zemedelske prvovyrobe. Dokoncime restitucni a transformacni procesy v zemedelstvi, urychlime pozemkove upravy, dokoncime pridelova a scelovaci rizeni. Prosadime rovny pristup ke svobodne zvolenym podnikatelskym formam hospodareni na pude.
- Za dulezite povazujeme komplexni rozvoj venkovskych oblasti, vcetne podpory maleho a stredniho podnikani. Podporime rozvoj infrastruktury a agroturisticke pritazlivosti venkova. Strukturalnimi zmenami venkovskych oblasti chceme zabranit negativnim vlivum utlumu zemedelske vyroby na zamestnanost a osidleni venkova.
- Podporime celozivotni program vzdelavani pro pracovniky v zemedelstvi. Budeme usilovat o to, aby se zemedelsky vyzkum stal soucasti zemedelskeho vysokeho skolstvi.
- Budeme prosazovat ucelne a efektivni vynakladani nezbytnych dotacnich podpor konkretnim projektum. Zemedelce hospodarici v mene priznivych oblastech podporime pri prechodu na extenzivni formy hospodareni. Zasadime se o skutecny rozvoj ekologickeho a alternativniho zemedelstvi. Podporime nepotravinarske vyuziti zemedelske produkce, vcetne produkce obnovitelnych zdroju energie. Zasadime se o rozvoj zemedelskeho marketingu.
- Prosadime pro ceske zemedelce podpory ze strukturalnich fondu EU. Prioritnim ukolem pro nas je zajistit plnohodnotny vstup ceskeho zemedelstvi do EU.
Koalice usiluje o tyto zakladni makroekonomicke cile:
- V roce 2005 – snizit deficit verejnych rozpoctu na uroven maastrichtskych kriterii (do 3% HDP).
- O dva roky pozdeji – rok 2007 – plna pripravenost na euro.
- Za dalsi tri roky – rok 2010 – dosazeni dnesniho prumeru zivotni urovne Evropske unie.
V.
Koalice pro evropskou budoucnost a bezpecnost nasi zeme
Evropska integrace se stala nejvetsim a nejuspesnejsim projektem dosavadni historie evropskeho kontinentu. Vychazi ze spolecnych evropskych hodnot, prekonava historicka traumata, prinasi radu praktickych vyhod, rozsiruje prostor individualni svobody, lidskych prav a rovnych sanci pro vsechny. Evropska unie je spolecenstvi demokracie, vlady prava, vykonne ekonomiky a solidarity.
Co nejrychlejsi vstup Ceske republiky do Evropske unie naplni nase narodni zajmy. Vstup Ceske republiky do EU je navratem nasi zeme do spolecenstvi, kam historicky i kulturne patri, a zavrsi postkomunistickou etapu ceske statnosti. Nesouhlasime s nazory, ktere se snazi z nasi evropske budoucnosti udelat jen nechtene dite geopoliticke polohy statu.
Vsem novym zemim, ktere pristoupily k evropske integraci, vstup ekonomicky prospel. Ctyri svobody, na kterych je postaven jednotny trh, tedy svoboda pohybu zbozi, sluzeb, prace a kapitalu, predstavuji pro nase obcany i podniky sanci pusobit na evropskem trhu jako na domacim. To nam umozni pouze plne clenstvi v EU. Jako neclenska zeme bychom stejne museli prijimat vsechny evropske normy uplatneni na trhu, ale nemeli bychom zadny vliv na tvorbu techto norem.
Jako clenska zeme budeme mit pravo o podobe evropskych norem spolurozhodovat a diky tomu budeme mit moznost prosazovat ceske zajmy mnohem efektivneji nez dosud. Meli bychom proto co nejdriv ukoncit dnesni provizorni stav, ktery je pro nas nevyhodny: musime totiz nest vetsinu nakladu souvisejicich s adaptaci na evropske prostredi, ale mame jen omezeny podil na vyhodach, ktere clenstvi v EU poskytuje. Oddalovani naseho clenstvi znamena ztraty z uslych investic, vcetne zemi, jako jsou USA ci Japonsko, ktere u nas investuji prave proto, ze predpokladaji nas brzky vstup do EU. Kazde zdrzeni predstavuje take nerealizovane prilezitosti nasich obcanu a podnikatelu.
Euroatlanticka dimenze evropske budoucnosti – Amerika a Evropa nejsou rivalove, ale spojenci. Clenstvim v Severoatlanticke alianci, nejvyznamnejsi a nejsilnejsi politicke, vojenske a bezpecnostni organizaci sveta, jsme poprve v nasi historii ziskali efektivni bezpecnostni zaruky existence ceskeho statu. Evropa a Severni Amerika tvori zapadni civilizacni okruh a prave jejich spojenectvi by melo fungovat jako stabilizujici osa budouciho sveta.
Samotny vstup do NATO vsak nevyresil problemy nasich brannych sil. Musime jasne definovat strategicke zajmy Ceske republiky a od nich odvinout obrannou doktrinu zeme. Tato doktrina musi byt kompatibilni s obrannou doktrinou Severoatlanticke aliance a odrazet zmenene bezpecnostni podminky v Evrope i ve svete. Na ni musi navazovat vypracovani koncepce soucinnosti nasich obranych sil se silami Aliance. Teprve pote rozhodneme, jakymi obrannymi prvky tento system vybavime. Pri tomto rozhodovani budeme brat v uvahu podporu naseho obranneho prumyslu.
Nova bezpecnostni rizika a hrozby plati globalne, at jde o mezinarodni terorismus, mezinarodni organizovany zlocin, hrozbu sireni zbrani hromadneho niceni nebo etnicke konflikty: efektivne je potlacit lze jenom uzsi mezinarodni spolupraci. I v teto oblasti ma EU jakozto politicky akter vyznam zasadni: clenstvi Ceske republiky v EU prispeje k lepsi ochrane bezpecnosti nasich obcanu.
Chceme, aby Evropa podporovala liberalizaci svetoveho obchodu a aby nestavela bariery svobodne vymene zbozi a sluzeb probihajici take mezi ostatnimi regiony sveta. Ceska diplomacie by mela mnohem aktivneji prosazovat ceske ekonomicke zajmy i na mimoevropskych trzich.
Jak dame veci do poradku
* Sebevedome clenstvi v EU povazujeme za hlavni ukol ceske diplomacie. Budeme usilovat o rychle a plnohodnotne clenstvi CR v Evropske unii a budeme v ramci EU hajit narodni zajmy nasi zeme a nasich obcanu.
- Podporujeme federalni Evropu. Usilujeme o prohloubeni evropskeho integracniho procesu a postupnou federalizaci tohoto spolecenstvi s jasne vymezenymi kompetencemi federace, statu, regionu, mest a obci na zaklade principu subsidiarity. Domnivame se, ze Evropska komise by se mela transformovat v Evropskou vladu, ktera by se opirala o Evropsky parlament.
- Zucastnime se tvorby Evropske ustavy, ktera by mela vymezit, o kterych zalezitostech budou rozhodovat suverenne narodni staty samy a ktere zalezitosti budou v kompetenci EU.
- Podporujeme prohlubovani spolecne zahranicni a bezpecnostni politiky EU, budovani jejich ozbrojenych sboru, uzsi koordinaci zpravodajskych sluzeb a zasadni roli Europolu, a to zejmena vzhledem k potirani mezinarodniho terorismu a organizovaneho zlocinu.
- Zasadime se o splneni podminek pro ucast na projektech cerpani prostredku z fondu EU, ktere se tykaji vyrovnavani regionalnich rozdilu a podpory venkova.
- Zasadime se, abychom nejpozdeji do dvou let po vstupu do EU splnili podminky pro zruseni prechodnych opatreni, zejmena kvuli vyhode volneho pohybu pracovnich sil.
- V EU podporime reformu spolecne zemedelske politiky, jejimz cilem je vyroba kvalitnich a nezavadnych potravin a spolecne investice do zachovani zivota v zelene krajine.
- Posilime spolupraci s nasimi sousedy, vcetne prihranicni spoluprace, chceme rozvijet atmosferu duvery a vstricnosti, a to i mimo Evropskou unii.
- Klademe stejny duraz na transatlanticke vztahy jako na vztah k EU.
- Ceska diplomacie bude hrat aktivnejsi roli pri prosazovani ceskych ekonomickych zajmu i na mimoevropskych trzich.
Ve vztahu k Evropske unii ma Koalice tri zakladni cile:
- Presvedcit verejnost o vyznamu naseho clenstvi v EU, aby se v referendu vyslovili ve prospech clenstvi nasi zeme v EU.
- Pripravit se na clenstvi v EU tak, abychom se mohli nejpozdeji v roce 2004 stat clenskym statem EU.
- Pote prosazovat takovou politiku, ktera umozni, aby se do roku 2010 nase zeme zaradila mezi patnact nejvyspelejsich zemi Evropske unie, tj. aby byla hodnocena jako nejlepsi mezi novymi clenskymi staty a predstihla alespon jeden dnesni clensky stat.
Obrana
- Pripravime novou bezpecnostni strategii, na niz bude navazovat koncepce reformy armady.
- Budeme i nadale podporovat aktivni roli nasi zeme v NATO. Prijimame svoji spoluzodpovednost za ochranu svobody a bezpecnost vsech clenu tohoto spolecenstvi.
- Co nejrychleji zavedeme profesionalni armadu. V prechodovem obdobi budeme zkracovat zakladni vojenskou sluzbu a take sluzbu civilni, a to nejdriv na osm a pote na ctyri mesice.
- Nase armada bude vyrazne mensi, ale kvalitnejsi. Prosadime moderni karierni rad pro schopne profesionaly a vybudujeme system trvalych zaloh.
- Vypracujeme transparentni akvizicni pravidla a zajistime pruhlednost a kontrolovatelnost vsech vojenskych vydaju a nakupu. Zbavime armadu nepotrebnych objektu a zasob.
- Zasadime se o to, aby ti, kteri aktivne prispivaji k obrane nasi zeme nebo nasazuji zivoty v zahranicnich bojovych i mirovych misich, ziskali po navratu ci penzionovani dustojne postaveni ve spolecnosti.
Praha 2002